? ??????????????Pyramid Night? ????? ?? ???Rating: 4.2 (30 Ratings)??1 Grab Today. 3467 Total Grabs. ?????
?Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Awesome Space? ????? ?? ???Rating: 4.3 (44 Ratings)??1 Grab Today. 5883 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, October 27, 2009

DAULAT TUANKU!!!!!


deyen baghu jo balik daghi pertabalan, alhamdullilah cuaco baik, tak ujan, tapi paneh sket la, ghamai la yang berpoloh bawah kemah dopan istano..

Adalah dengan ini patik ingin merafak sembah menjunjung duli bersempena dengan istiadat pertabalan Tuanku sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-11 yang berlangsung pada hari Isnin 26 Oktober 2009 bersamaan 7 Zulkaedah 1430 Hijrah.

Patik berdoa ke hadrat Allah SWT semoga Tuanku akan dikurniakanNya dengan keimanan,kesihatan dan kekuatan diri yang mantap dalam menjalankan tugas pemerintahan demi kepentingan negeri dan rakyat jelata.

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

Salasai lah sudah!!!!!
Apo cito eeee Penghulu Paribumi (Penghulu Naam) yang di panggal kepalo eee dek Rajo Melewar dulu... tak ado ko katurunan eeeee...KUI!!! KUI!!! KUI!!! Anak2 eee di jadikan gundik2 lak tuh!!! ....Latih den mikir an sobab eeee.... di halau eee kek orang senanti Rajo Melewar ke Rombau.. sampai mati di sinun... ado pebilangan menyobut...Rombau serombau rombau eee pakung sado alah he!!!
Eleh !!!!! tokey guthrie (Bhamphu estate) yang kono bunuh anak beranak pun apo kurang eeeee... tak ado ko pewaris eee hehehehe uhuk uhuk uhuk!!!!!
Tak nak di pebosa posakan ko sejarah nih!!!

Ish Ish Ish .... jom menari tarian Pendet hehehe ....



Tokoh2 Negeri Sembilan

PENDAHULUAN

Sejarah kebangkitan anak melayu di Negeri Sembilan menentang penjajahan penjajah Inggeris tidak kurang hebatnya dengan pejuang-pejuang orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Antara puluhan pahlawan yang berjuang 12 pahlawan inilah yang diperkatakan sebagai pelopor perjuangan Melayu. Mereka ini adalah pejuang-pejuang anak Negeri Sembilan yang suda menabur bakti kepada perjuangan nasionalisme di negeri ini. Mereka adalah ibarat lilin yang membakar diri untuk menerangi kegelapan di sekeliling masyarakat akibat penindasan secara halus yang dijalankan oleh penjajah. di bawah ini disenaraikan nama-nama 12 pahlawan Negeri Sembilan berserta ringkasan kisah hidup perjuangan mereka.

TOKOH PAHLAWAN

Dato' Moyang Salleh

Merupakan Undang Luak Jelebu pertama. Membuka jalan kepada Negeri Sembilan berkerajaan sendiri, dan kemudiannya menetapkan raja yang dijemput dari Pagar Ruyung di Minangkabau sebagai raja bagi menggantikan pemerintahan Sultan Johor.

Dato' Dol Said
Penghulu Naning, putera Melayu pertama menentang penjajahan Inggeris tahun 1831-1832. Keberaniannya melawan kuasa besar dari barat dianggap luar biasa sekalipun berakhir dengan kekalahan. Bagaimanapun kekalahan itu adalah disebabkan ada pembelot di kalangan orang-orang Melayu sendiri.

Penghulu Naam
Merupakan Penghulu Luak Muar yang pertama. Berpegang kuat kepada prinsip dalam menentukan siapa berhak menaiki taktha Negeri Sembilan. Keberanian menentang Raja Malewar yang belum diiktiraf sebagai raja membuktikan dia kuat mempertahankan prinsip dan kedaulatan wilayahnya.

Dato' Panglima Sultan Karo
Menjemput Raja Malewar menaiki taktha 1773, seorang buapak luak Ulu Muar. Kuat berpegang pada janji Disebabkan dia diberi tugas untuk menaikkan Raja Malewar ke atas takhta, janjinya tetap dikotakan sekalipun terpaksa menentang penghulunya sendiri.

Dato' Bandar Tunggal Abdullah b Ahmad
Pembesar Sungai Ujong berperang melawan Inggeris tahun 1874. Dilucutkan jawatan oleh Inggeris, tetapi semangatnya terus kental hingga rumah dan kampungnya dibakar oleh pihak Inggeris. Pertelagahannya dengan Dato' Kelana Syed Aman, menjadi sebab kemarahan Inggeris dan peniaga-peniaga Cina dari Melaka apabila dia menentang pembolotan ekonomi menyebabkan orang Melayu susah.

Yamtuan Antah
Raja Melayu pertama berperang melawan Inggeris tahun 1876, hingga terpaksa hilang wilayah. Sebagai penyelesaian, baginda hanya berkuasa di Seri Menanti sahaja setelah kalah dalam Perang Bukit Putus.

Dato' Siamang Gagap
Menentang Inggeris di Istana Seri Menanti dalam tahun 1874, akhirnya jawatan yang dipegang dimansuhkan. Dia ikut sama Yamtuan Antah berundur ke Singapura , dan tidak mahu mengiktiraf campur tangan Inggeris. Dia kemudiannya menjadi orang biasa sebelum beliau mangkat.

Dato' Bongkok Abdul Malik
Menentang sistem raja. Keberaniannya melanggar tradisi telah membuka jalan ke arah pembaharuan dalam sistem beraja di Negeri Sembilan.

Dato' Haji Sail
Undang Rembau, menentang Inggeris sekitar 1880an. Dia disingkirkan dari jawatannya dengan tipu helah Inggeris, kemudiannya dibuang ke Singapura.

Pendekar Sampan
Berjuang menentang Inggeris dalam Perang Bukit Putus tahun 1876. Menjadi jurulatih silat kepada pemuda-pemuda yang mempertahankan Seri Menanti dari serangan Inggeris. Terkorban dalam peperangan kerana kesetiaannya.

Bilal Ismail
Menentang Inggeris di Jelebu pada tahun 1880, dan dituduh menderhaka kepada Yamtuan Muda Jelebu. Dijatuhkan hukuman bunuh. Orang yang bertanggungjawab membunuh Bilal Ismail kemudianya dihukum bunuh bagi meredakan krisis berkenaan.

Pendeta Za'ba
Menentang Inggeris dengan mata penanya. Dia menganjur Kongres Melayu 1946, dan mencetuskan perjuangan UMNO. Dia tidak terbabit dalam politik, tetapi boleh menumpukan kepada pembangunan intelektual Melayu.

0 comments: